Jumaat, Februari 26, 2010

Tahun-tahun Awal Bukit Fraser


Salam.............
Hari ni nanae nak berkongsi tentang sejarah bukit fraser.Data ini nanae ambil dari Fraser's
Hill Treasure Trails."Fraser's Hill Treasure Trail" telah dihasilkan oleh WWF-Malaysia dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Bukit Fraser,Jabatan Perhutanan Pahang dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar Dan Taman Negara Pahang dengan penajaan ikhlas dari EN.Frank DeLong.

TAHUN-TAHUN AWAL BUKIT FRASER

Bukit Fraser telah dijumpai semula secara tidak sengaja pada tahun 1917 oleh pihak British.Bishop Singapura,Reverend C.J. Ferguson-Davie dan Paderi Selangor,Reverend A.B.Champion,semasa bercuti di Rumah Rehat Gap,telah meredah hutan Bukit Fraser untuk mencari tapak-tapak yang sesuai bagi membina banglo.Apabila pulang,Bishop Singapura telah menulis surat kepada Kerajaan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dengan mencadangkan kesesuaian kawasan ini untuk menjadikan sebagai stesen bukit.Sebelum Perang Dunia Pertama,terdapat permintaan dari kalangan warga Eropah supaya lebih banyak stesen-stesen bukit dibina di Malaya.Disebabkan peperangan ini,adalah sukar untuk mereka pulang ke negara mereka dan keadaan ini memaksa mereka tinggal lebih lama di Malaya.
Kepanasan daripada cuaca di sini dan tekanan kerja menyebabkan percutian dikawasan yang beriklim sejuk menjadi satu tarikan kepada mereka.
Pembangunan di Bukit Fraser bermula pada Oktober 1918 dengan kerja pembinaan jalan dari Gap ke puncak bukit.Apabila jalan ini selesai dibina pada 13hb Disember 1921,Majlis Bersekutu dengan rasminya menamakan bukit ini sebagai"BUKIT FRASER"

2 ulasan:

SYAbAR berkata...

pengkaji sejarah juganya kau ni dik... bagus mengenali sejarah BF, sekurangnya, seperti dialog Masam2 Manis, `tak bolehlah orang nan kunun' nanti

Dr. Zuhaira berkata...

Salam Nanae & semua pembaca blog ni,

Saya sangat memerlukan jasa baik anda semua utk participate dlm survey saya.

Disamping itu, anda juga berpeluang memenangi 4Gb Kingston Data Traveler atau 250GB Maxtor External Hard Disk.

Sila layari:
http://emilayusof.com/2010/01/blog-survey/

atau boleh terus ke:
http://www.surveygizmo.com/s/187637/blog-evaluation

TQVM
-zu-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...